אבחוני תקשורת

 

אוטיזם

אוטיזם הוא הפרעה על הרצף האוטיסטי הנה מצב התפתחותי- נוירולוגי המשפיע על מספר תחומים עיקריים בתפקודו של האדם:

  • תקשורת ואינטראקציה חברתית.

  • דפוסי החשיבה ותפיסת המציאות.

  • התנהגות ותהליכי ההסתגלות.

  • התמודדות עם הגירויים (הסנסורים) הסביבתיים.

מקובל כיום לדבר על הספקטרום/הרצף האוטיסטי (ASD- Autism Spectrum Disorder) , מונח המשקף את העובדה כי מדובר במכלול מצבים וכי האנשים על הרצף נבדלים זה מזה, לעתים באופן משמעותי, מבחינת יכולות התפקוד וההסתגלות שלהם. ישנם אנשים על הספקטרום האוטיסטי שיהיו מסוגלים לחיות חיים עצמאיים, בעוד שאחרים תמיד יהיו זקוקים לסיוע ותמיכה.

מה מאפיין אוטיזם?

אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים ליזום קשר חברתי או לשתף פעולה עם הזולת, הם נוטים לדבוק בשגרה קבועה וספציפית. אנשים רבים על הספקטרום האוטיסטי חווים קשיים בוויסות חושי, כך שהם רגישים מדי לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות. כל אלה יכולים לגרום להם מצוקה ולעורר אצלם תגובות קשות.

אנשים על הספקטרום צריכים להתאמץ כדי להבין אנשים אחרים ולתקשר עם סביבתם, לעתים זה יכול לגרום להם להתנהגות קיצונית, כמו התפרצויות זעם, שעשויה להיות תוצאה של מצבי חרדה.
 

אבחון

הפרעה על הרצף האוטיסטי  מאובחנת  על ידי קיומן או העדרן של התנהגויות מסוימות, מגוון תסמינים, מידת חומרתם וצורת הביטוי שלהם. כיום קיימים כלים לאבחון אוטיזם בגיל שנה וחצי. כאשר מתעורר החשש כדאי להתייעץ עם רופא הילדים או המשפחה. האבחון נערך בשני חלקים הכוללים אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכיאטרי.

 

טיפול באוטיזם

אוטיזם הוא הפרעה נוירוביולגית הנמשכת לאורך כל החיים. עם זאת, לאבחון וטיפול מוקדם עשויות להיות השלכות משמעותיות על התפתחות הילדים על הספקטרום האוטיסטי בעתיד, על רווחתם הרגשית ועל יכולותם לממש את הפוטנציאל שלהם בעתיד.

ייעוץ, תמיכה ומידע עדכני הם קריטיים לאיכות החיים של בוגרים עם אוטיזם.

 

מה גורם לאוטיזם?

מחקרים רבים נעשים בארץ ובעולם, כדי לנסות ולברר מה גורם לאוטיזם. בשלב זה, מעריכים כי אוטיזם מופיע כתוצאה משינויים בהתפתחות המוח שעלול להיווצר בשל שילוב של מספר גורמים, ביניהם גורמים גנטיים וסביבתיים.
במשפחה שיש בה ילד על הספקטרום האוטיסטי, קיים סיכוי גבוה יותר ללדת ילד נוסף עם אוטיזם, אבל אין גנים ספציפיים שהוכח כי הם גורמים לאוטיזם.
אוטיזם אינו נגרם על ידי הורות או על ידי נסיבות חברתיות. הוא אינו נגרם מחיסונים. 

אוטיזם בתפקוד גבוה – תסמונת אספרגר

המונח "תסמונת אספרגר" בא לתאר את הקצה הגבוה/ המתפקד של תסמונת הספקטרום האוטיסטי. אמנם על פי  ספר האבחנות  של אגודת הפסיכיאטרים האמריקאית (DSM-V) תסמונת אספרגר לא תהיה קטגוריה נפרדת אלא תתואר כאוטיזם עם רמה קוגניטיבית ורמה שפתית גבוהה.

אוטיסטים בתפקוד גבוה מאופיינים לעתים קרובות בקושי לקלוט את הכוונות או הרגשות של אנשים אחרים, בשל נטייה להתעלם או לפרש לא נכון רמזים כמו הבעות פנים שפת גוף ואינטונציה קולית.

  • קושי להבין ולהשתלב במצבים חברתיים.

  • פער בין ההבנה התאורטית של הנורמות החברתיות לבין הקושי להבין את אפיוני הסיטואציה החברתית "בזמן אמת" ולהגיב באופן המתואם לציפיות הסביבה.

  • תפקודי שפה גבוהים לצד קושי להשתמש בשפה כאמצעי תקשורת, נטייה לדבר ב"שפה גבוהה" ובלתי מותאמת לסיטואציה, קושי להבין הומור ומטבעות לשון, נטייה לפרש ביטויים אלה בצורה מילולית.

  • דפוסי חשיבה נוקשים, נטייה להתנהל לפי סדרים קבועים, קושי משמעותי להתמודד עם שינויים ומעברים, כולל שינויים מינוריים.

  • עיסוק רב בתחום עניין צר וייחודי תוך קושי לחלוקת תחומי עניין של אחרים ולהשתלב בפעילות חברתית.

  • קשיים רגשיים, תנודות רגישות, מצבים של חרדה והתקפי כעס, זאת בעקבות תפיסת המציאות כמציפה ומבלבלת.

  • רגישות יתר או לחלופין חוסר רגישות למראות, לצלילים, לריחות, לטעמים, או למרקמים. 

  • w-facebook

© 2023 by THE HOPE CENTER. Proudly created with Wix.com