אבחון לילדים

אנו מבצעים הערכת ילדים ומתן חוות דעת במגוון נושאים הקשורים ברווחה הרגשית, לרבות אבחון הפרעת תקשורת (הפרעה על הספקטרום האוטיסטי), אבחון לקויות למידה ועוד.

כמו כן אנו עובדים מול בתי המשפט לענייני משפחה במתן חוות דעת בסוגיות כגון של חזקת הילדים והסדר ראיה.

אתם מוזמנים לגלול ולקרוא על  מגוון האבחונים הרגשיים בהם אנחנו עוסקים;

אבחון פסיכו דיאגנוסטי

אבחון פסיכו דיאגנוסטי הנו אבחון פסיכולוגי מקיף הנותן הערכה כוללת במישור הקוגניטיבי (כישורים שכליים) והאישיותי. האבחון מספק תמונה מעמיקה של יכולת ההתמודדות וההסתגלות של האדם במישורי חיים משמעותיים. כלי המבחן הנם מותאמי גיל ומאפשרים לבצע הערכה מגילאים צעירים מאוד. 

ביחס לילדים המופנים לאבחון פסיכו דיאגנוסטי, השאלות העומדות לבדיקה הן בדרך כלל : רמת הבשלות, הסיבות לבעיות התנהגות והסתגלות בגן או בבית הספר, שאלות הנוגעות לעולמו הרגשי של הילד או הילדה ותגובתם למצבי חיים שונים (טראומה, גירושים במשפחה, מעברים בחיים ועוד) וכן שאלות סביב אי מיצוי של היכולות, בעיות חברתיות ועוד.

תהליך האבחון שיחה עם ההורים ומפגש עם הילד, במהלכו מתבצעת הערכה של הכישורים הקוגניטיביים כגון זיכרון, תפקודי קשב וריכוז, יכולות מילוליות, יכולות חשיבה לוגית, הנה חברתית ועוד. 

וכן הערכת עולמו הרגשי, הדימוי העצמי, היכולות החברתיות והסיבות למצוקתו.  

ממצאי האבחון הפסיכו דיאגנוסטי מסייעים בקבלת החלטות בצמתים משמעותיים בחיי האדם. באם מדובר בילדים – התאמת מסגרת חינוכית, קבלת המלצות טיפוליות, קבלת החלטות על דרכי סיוע במצבי משבר ועוד. בהתייחס למבוגרים – המלצות תעסוקתיות, חוות דעת משפטיות, הערכה של נקודות יתרון ותורפה. 

תהליך ההערכה כולל שורה של מבחנים. ביניהם מבחנים מובנים בעלי נורמות מותאמות גיל. וכן מבחנים השלכתיים להסתכלות עומק אישיותית.  

משך תהליך האבחון הוא מספר שעות ותלוי בגורמים שונים כגון גיל הנבחנים, מורכבות הקשיים ויכולת ההתמדה ושיתוף הפעולה של הילד הנבדק. 

בסיום תהליך האבחון נערכת שיחת משוב עם ההורים בה מוסברים הממצאים וההמלצות וכן ניתנת חוות דעת בכתב. 

אבחון פסיכודיאגנוסטי

האבחון נערך על ידי פסיכולוג קליני מומחה ומטרתו הערכה מקיפה של הנבחן, באם הילד או המבוגר תוך התייחסות למכלול תחומי תפקוד משמעותיים, כולל המצב הרגשי, יכולות, נקודות חוזק וחולשה. האבחון מאפשר לאתר את מוקדי הקושי, כמו גם את היכולות ומטרתו היא להמליץ על דרכי טיפול יעילות שיסיעו לילד ולמבוגר להרגיש טוב יותר ולמצות את יכולותיו.

אבחון לקויות למידה- אבחון פסיכו/דידקטי

האבחון נערך על ידי פסיכולוג חינוכי מומחה ומטרתו היא הערכה של יכולות הלמידה, איתור קשיי למידה אשר עשויים להשפיע על תפקודו של הילד או הילדה, מתן המלצות ביחס לסיוע ואמצעי עזר להם  זקוק הילדים כדי לממש את הפוטנציאל שלו.

אבחון תקשורת

האבחון נערך במקרה בו קיים חשד לקיומה של הפרעת תקשורת- הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD), לרבות תסמונת אספרגר. מטרת האבחון היא איתור מקור של קשיי התקשורת, מתן אבחנה ומתן המלצות ביחס לדרכי טיפול המועילות ביותר עבור הילדים.

 

מהו אוטיזם?

הפרעה על הרצף האוטיסטי הנה מצב התפתחותי- נוירולוגי המשפיע על מספר תחומים עיקריים בתפקודו של האדם:

  • תקשורת ואינטראקציה חברתית.

  • דפוסי החשיבה ותפיסת המציאות.

  • התנהגות ותהליכי ההסתגלות.

  • התמודדות עם הגירויים הסנסוריים סביבתיים.

מקובל כיום לדבר על הספקטרום/הרצף האוטיסטי (ASD- Autism Spectrum Disorder) , מונח המשקף את העובדה כי מדובר במכלול מצבים וכי האנשים על הרצף נבדלים זה מזה, לעתים באופן משמעותי, מבחינת יכולות התפקוד וההסתגלות שלהם. ישנם אנשים על הספקטרום האוטיסטי שיהיו מסוגלים לחיות חיים עצמאיים, בעוד שאחרים תמיד יהיו זקוקים לסיוע ותמיכה.

מה מאפיין אוטיזם?

אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים ליזום קשר חברתי או לשתף פעולה עם הזולת, הם נוטים לדבוק בשגרה קבועה וספציפית. אנשים רבים על הספקטרום האוטיסטי חווים קשיים בוויסות חושי, כך שהם רגישים מדי לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות. כל אלה יכולים לגרום להם מצוקה ולעורר אצלם תגובות קשות.

אנשים על הספקטרום צריכים להתאמץ כדי להבין אנשים אחרים ולתקשר עם סביבתם, לעתים זה יכול לגרום להם להתנהגות קיצונית, כמו התפרצויות זעם, שעשויה להיות תוצאה של מצבי חרדה.
 

אבחון

הפרעה על הרצף האוטיסטי  מאובחנת  על ידי קיומן או העדרן של התנהגויות מסוימות, מגוון תסמינים, מידת חומרתם וצורת הביטוי שלהם. כיום קיימים כלים לאבחון אוטיזם בגיל שנה וחצי. כאשר מתעורר החשש כדאי להתייעץ עם רופא הילדים או המשפחה. האבחון נערך בשני חלקים הכוללים אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכיאטרי.

 

טיפול באוטיזם

אוטיזם הוא הפרעה נוירוביולגית הנמשכת לאורך כל החיים. עם זאת, לאבחון וטיפול מוקדם עשויות להיות השלכות משמעותיות על התפתחות הילדים על הספקטרום האוטיסטי בעתיד, על רווחתם הרגשית ועל יכולותם לממש את הפוטנציאל שלהם בעתיד.

ייעוץ, תמיכה ומידע עדכני הם קריטיים לאיכות החיים של בוגרים עם אוטיזם.

 

מה גורם לאוטיזם?

מחקרים רבים נעשים בארץ ובעולם, כדי לנסות ולברר מה גורם לאוטיזם. בשלב זה, מעריכים כי אוטיזם מופיע כתוצאה משינויים בהתפתחות המוח שעלול להיווצר בשל שילוב של מספר גורמים, ביניהם גורמים גנטיים וסביבתיים.
במשפחה שיש בה ילד על הספקטרום האוטיסטי, קיים סיכוי גבוה יותר ללדת ילד נוסף עם אוטיזם, אבל אין גנים ספציפיים שהוכח כי הם גורמים לאוטיזם.
אוטיזם אינו נגרם על ידי הורות או על ידי נסיבות חברתיות. הוא אינו נגרם מחיסונים. 

 

אוטיזם בתפקוד גבוה – תסמונת אספרגר

המונח "תסמונת אספרגר" בא לתאר את הקצה הגבוה/ המתפקד של תסמונת הספקטרום האוטיסטי. אמנם על פי  ספר האבחנות  של אגודת הפסיכיאטרים האמריקאית (DSM-V) תסמונת אספרגר לא תהיה קטגוריה נפרדת אלא תתואר כאוטיזם עם רמה קוגניטיבית ורמה שפתית גבוהה.

אוטיסטים בתפקוד גבוה מאופיינים לעתים קרובות בקושי לקלוט את הכוונות או הרגשות של אנשים אחרים, בשל נטייה להתעלם או לפרש לא נכון רמזים כמו הבעות פנים שפת גוף ואינטונציה קולית.

  • קושי להבין ולהשתלב במצבים חברתיים.

  • פער בין ההבנה התאורטית של הנורמות החברתיות לבין הקושי להבין את אפיוני הסיטואציה החברתית "בזמן אמת" ולהגיב באופן המתואם לציפיות הסביבה.

  • תפקודי שפה גבוהים לצד קושי להשתמש בשפה כאמצעי תקשורת, נטייה לדבר ב"שפה גבוהה" ובלתי מותאמת לסיטואציה, קושי להבין הומור ומטבעות לשון, נטייה לפרש ביטויים אלה בצורה מילולית.

  • דפוסי חשיבה נוקשים, נטייה להתנהל לפי סדרים קבועים, קושי משמעותי להתמודד עם שינויים ומעברים, כולל שינויים מינוריים.

  • עיסוק רב בתחום עניין צר וייחודי תוך קושי לחלוקת תחומי עניין של אחרים ולהשתלב בפעילות חברתית.

  • קשיים רגשיים, תנודות רגישות, מצבים של חרדה והתקפי כעס, זאת בעקבות תפיסת המציאות כמציפה ומבלבלת.

  • רגישות יתר או לחלופין חוסר רגישות למראות, לצלילים, לריחות, לטעמים, או למרקמים

  • w-facebook

© 2023 by THE HOPE CENTER. Proudly created with Wix.com